Regelmatig zien wij dat medewerkers van bedrijven de applicaties die zij tot hun beschikking hebben niet of verkeerd gebruiken. Een van de oorzaken is dat bij de introductie van een nieuwe applicatie amper wordt stilgestaan bij de adoptie daarvan. ‘Red je er maar mee.’ In de praktijk blijkt echter dat gebruikers van nieuwe software het bijzonder waarderen om tijdelijk aan de hand te worden meegenomen.

Handleiding

Medewerkers zijn gewend om op een bepaalde (eigen) manier te werken met de software waar ze thuis in zijn. Iedere verandering brengt emotie met zich mee en vergt de nodige voorbereiding zodat de aanpassing van hun werkwijze makkelijker wordt. Het is meestal noodzakelijk om voorafgaand aan de implementatie van nieuwe software, de toepassingsmogelijkheden zorgvuldig uit te leggen. Laat zien welke problemen de applicatie kan oplossen of welke processen er verbeterd kunnen worden. Een duidelijke handleiding in Jip- en Janneketaal kan de nodige stress en verlies aan productiviteit voorkomen.

Ambassadeurs

Niet alleen een goede handleiding is noodzakelijk om applicaties op een effectieve manier te introduceren. Het aanstellen van zogenoemde ambassadeurs die als vooruitgeschoven posten fungeren, is een bewezen efficiĆ«nte manier om nieuwe software door uw medewerkers te laten adopteren. Ambassadeurs zijn de medewerkers die snel en met passie nieuwe software willen leren kennen en in staat zijn om vragen van hun collega’s op een duidelijke manier te beantwoorden.

Nieuwe software? Bijvoorbeeld het zeer uitgebreide Office 365? Voorkom dat uw softwareproject een mislukking wordt. Als u de keuze hebt gemaakt voor de software die het beste bij u past, zorgen wij voor een perfecte installatie en implementatie. Wij weten dat geen organisatie hetzelfde is. Al onze adoptieplannen zijn daarom maatwerk.

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag bij de adoptie van uw nieuwe software door al uw medewerkers.

Gert-Jan Voogsgeerd, Sander van der Laan en Michel Snitjer